Helyi Demokrácia Audit 2014.
Ciklusról ciklusra folyamatosan javul a lakossági elégedettség, az önkormányzati problémaismeret, és a döntéshozói igénymegfelelés Székesfehérváron. Ez derül ki az Echo Nonprofit Network Helyi Demokrácia Audit programjának kutatásából, melyet az Echo Szociológiai Kutatóintézet végzett el. 
 
 
2014-ben kilencedik alkalommal vizsgálta a Kutatóintézet a lakossági véleményeket hat dimenzióban, ezek a lakossági elégedettség, a döntéshozói problémaismeret, az igénymegfelelés, az átláthatóság, a beleszólás, a részvétel, és a helyi sajtó függetlensége. A részleteket sajtótájékoztató keretében ismertette Róth Péter, Székesfehérvár Megyei Jogú Város alpolgármestere és Domokos Tamás, az Echo Nonprofit Network stratégiai igazgatója 2014. október 27-én, a Fehérvári Civil Központban.
Az Echo Nonprofit Network Helyi Demokrácia Audit programjának keretén belül rendszeres társadalomtudományi kutatással vizsgálja Székesfehérváron a helyi demokrácia helyzetét. A helyi demokratikus deficit alakulásán túl vizsgálják a lakosok önkormányzattal, az önkormányzati munkával, döntésekkel való elégedettségét is. A mostani kutatás a 2014. október 13-20 között megrendezésre került Európai Helyi Demokrácia Hete programsorozat keretén belül készült. A kutatóintézet kérdezőbiztosai 300 véletlenszerűen kiválasztott székesfehérvári, 18 év feletti lakossal készítettek telefonos interjút.
Összefoglalva a kutatás eredményeit megállapítható, hogy 2010-hez képest 2014-re érezhetően javult a döntéshozói problémaismeret indexe, az igénymegfelelés, a döntéshozatal átláthatósága, a beleszólás lehetősége, de javult a lakossági elégedettség és erősödött a helyi sajtó vélt függetlensége. A tavalyi évhez képest jelentősen nőtt az elégedettség, a problémaismeret, az igénymegfelelés és a sajtó függetlensége, ellenben az átláthatóság és a részvétel szubjektív mutatója romlott. A Helyi Demokrácia Audit összesítő indexei közül három esetében már az ötödik ciklus adatait tudják összesíteni, érdemes ezeket is áttekinteni, azért is, mert az évenkénti adatsorok mutathatnak hirtelen kiugró adatokat, de a négyéves átlagok már ezeket elfedve a trendeket jelzik. Ezek alapján mind a lakossági elégedettség, mind az önkormányzati problémaismeret, mind pedig a döntéshozói igénymegfelelés ciklusról ciklusra folyamatosan javul Székesfehérváron.
A teljes jelentés itt olvasható.
 
 
nyomtatás