Pályázni, de bölcsen - 2. rész
Sorozatunk első részében a három legfontosabb európai uniós pályázati formát ismertük meg. Az egyik, amikor Brüsszel írja ki, majd bírálja a pályázatokat, a másik, amikor Brüsszel írja ki a pályázatokat, amelyek közvetítőn keresztül jutnak el a pályázóhoz, a harmadik, amikor a nemzeti kormány szabja meg a pályázatok fő vonalait az Európai Unió forrásaiból.   Ismerjük az eu-s pályázati formákat. Ez azt jelenti, hogy már a pályázatíráson törhetjük a fejünket?
 
 
 Sajnos ez gyakori tévedés, ami az esetek többségénél kudarcot eredményezhet. Két alappillérje van a pályáztatásoknak. Az első, hogy mi – mint pályázók – tisztában legyünk azzal, hogy milyen elképzelést kívánunk megvalósítani pályázati forrásokból. Ezt mindenekelőtt kell meghatározni. A másik pillér, hogy a pályáztatónak milyen céljai vannak a pályázat kiírásával. Gyakori hiba, hogy ez utóbbiról megfeledkeznek. Pedig e két hídfőnek harmóniában kell lennie ahhoz, hogy az együttműködés pályázó és pályáztató között zökkenőmentes legyen. Már a legelején el tudjuk dönteni, hogy az adott pályázati lehetőségek képesek-e lefedni a mi szervezetünk szándékait. Ha nem, akkor képesnek kell lennünk elengedni a pályázatot, mert az akaratos – csak jussunk pénzhez – gondolkodás önmagunknak árt a leginkább.
 
 Sok esetben a pályázni kívánó szervezetek, cégek, intézmények nem látják a kiírt pályázat céljai és a saját tervei között az azonosságot, illetve az ellentmondásokat.
 
 Valóban így van. Ehhez kell külső segítséget kérni. Vannak pályázatíró cégek, akik kiválóan ismerik a formai követelményeket, amelyeket az EU támaszt. Ugyanakkor – a profitszerzés érdekében – kénytelenek „nagyüzemben” írni a pályázatokat, aminek eredménye, hogy nem ismeri meg a pályázó cég, szervezet szándékait, belső struktúráját. A külső segítség csak akkor működik hatékonyan, ha a pályázó szervezet és a segítő cég az első pillanattól az utolsóig tevékenyen részt vesz az előkészítésben, megvalósításban.
Mi, az Echo Innovációs Műhely csak a pályázó szoros együttműködésével vállaljuk, hogy az ő szándékait, terveit összecsiszoljuk a hozzá legközelebb álló pályázattal, és pályázati projekteket generálunk. Cégünk alapelve, hogy a pályázatot a pályázónak kell elkészítenie, mert csak így tud megbirkózni a megvalósítással is.
 
 Az Európai Unió – nyilván saját szervezetének promotálására – a pályázatok kiírásakor megköveteli a kommunikációs tervet.
 
 Így igaz, és ez az egyik kiemelt eleme a pályázat elbírálásának. Tudnunk kell, hogy az elfogadott pályázatok bírálásakor csak annyit követel meg az EU, illetve a pályázat kiírója, amennyit a pályázó elvállalt, semmivel sem többet. De azt megköveteli. A kommunikációs terv fontos eleme a pályázatoknak, ha itt valamely cég, szervezet sokat vállal be, mert nem ismeri a technikákat, akkor nagyot bukhat. Erre adhat kiváló segítséget a Fehérvár Médiacentrum, amely négy médiumot foglal magába, és szakemberi segítségével – a pályázatírás első kapavágásától bevonva – a pályázatírás és megvalósítás folyamatába biztos kommunikációs sikert érhetünk el.
nyomtatás